Coronavirus: welke maatregelen neemt Siza? (update 29 september)

Bij Siza hebben wij de zorg voor kwetsbare mensen. Daarom vertalen we de (uitgebreide) maatregelen voor Nederland, naar maatregelen voor onze medewerkers en cliënten. De afgelopen weken versoepelde het kabinet de landelijke maatregelen tegen het coronavirus. Vanuit deze versoepeling maken we vanaf 1 juli ook bij Siza een volgende stap in de versoepeling van onze coronamaatregelen. In dit bericht lees je hoe we dat doen op een zo veilig mogelijke manier voor onze cliënten, medewerkers en verwanten.

Let op: wij passen dit overzicht voortdurend aan op basis van de actuele Nederlandse maatregelen en adviezen. Via deze link lees je over de nieuwe maatregelen in Nederland. 

Update 29 september
Op maandag 28 september vertelden premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie over corona en de extra regels. Daarom is er een aanvulling op onze bestaande maatregelen. 

  • Voor bezoek (maximaal 3 personen en op 1,5 meter afstand) geldt dat er een registratieplicht komt om het bron- en contactonderzoek mogelijk te maken. Deze gegevens bewaren wij 1 week en vernietigen we als er geen besmetting is vastgesteld.

Alle zorggerelateerde activiteiten gaan door. Zowel zorg, behandeling, als ambulant.

Op de website van de Rijksoverheid lees je in begrijpelijke taal over de extra regels in Nederland.

Versoepeling van de maatregelen vanaf 1 juli

Van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’

De afgelopen maanden lag de nadruk op het voorkomen van besmetting. Deze aanpak zorgde ervoor dat bij Siza maar weinig besmettingen waren. Maar, alle beperkingen hadden wel invloed op het welzijn van cliënten. Het RIVM-beleid en de huidige afgenomen omvang van besmettingen in Nederland, maken dat wij in ons beleid ruimte zien om het normale leven te hervatten, waar dat mogelijk is. We verschuiven van het voorkomen van besmetting naar het signaleren van klachten. 

Ja, mits…

Ons beleid verandert van Nee, tenzij naar Ja, mits. Hierbij houden we steeds rekening met nieuwe kennis over het coronavirus. Drie belangrijke voorwaarden bij dit beleid zijn: 

  1. Iedereen houdt zoveel mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar. 
  2. Persoonlijke en algehele hygiëne worden nog belangrijker.
  3. Essentieel is alertheid op signalering van klachten en onmiddellijk testen van cliënten, medewerkers en bezoekers.

We scherpen de maatregelen onmiddellijk aan als ergens een besmetting of een uitbraak is.

Spelregels

We vinden het belangrijk dat de aspecten die het leven kwaliteit geven weer (meer) ruimte krijgen. Die aspecten nemen we, net als de medische kwetsbaarheid van cliënten, mee in de versoepeling. We houden rekening met deze spelregels:

  1. Leeftijd en woonsituatie
    • Cliënten zijn kwetsbaar als ze boven de 50 jaar zijn. Voor deze groep is de kans op besmetting groter.
    • Cliënten van 50 jaar en ouder die in een groepswoonvoorziening wonen (met gemeenschappelijke huiskamer en gedeeld sanitair) zijn het meest kwetsbaar. Voor deze groep cliënten blijft sprake van een alternatief aanbod en maatwerk. Zij blijven zoveel mogelijk in hun woonsituatie.
    • Cliënten van 50 jaar en ouder die wonen in een appartement zonder (gebruik te maken van) groepsvoorzieningen zijn weliswaar kwetsbaar, maar voor hen kunnen meer maatwerkoplossingen worden geboden in bijvoorbeeld dagbesteding en werk, als zij zich kunnen houden aan 1,5 meter afstand.
  2. 1,5 meter en hygiëne
    • 1,5 meter afstand is altijd het uitgangspunt. Soms is het voor een cliënt of binnen een woonsituatie niet mogelijk om de 1,5 meter afstand te hanteren. Er is dan sprake van een kwetsbare situatie. Er is ook sprake van een kwetsbare situatie als er geen sprake is van 1,5 meter afstand en de hygiënemaatregelen niet (kunnen) worden nageleefd. 
  3. Voorkomen van besmetting
    • Om besmetting te voorkomen, zijn persoonlijke hygiëne, signaleren op klachten en afstand houden van belang. De medewerkers bij Siza werken daarom volgens vastgestelde protocollen. Zij zijn extra alert op persoonlijke hygiëne en op klachten bij cliënten, medewerkers en bezoekers. Bij klachten wordt snel getest. De medewerkers volgen nauwgezet de richtlijnen voor het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen bij (vermoedens van) besmetting met het coronavirus en houden de 1,5 meter afstand waar mogelijk in acht. 

Huidige maatregelen bij Siza (vanaf 1 juli)

De plannen en mogelijkheden voor versoepeling verschillen per (groep) cliënt. Er worden namelijk constant verschillende factoren afgewogen: wat is het gezondheidsrisico van de cliënt? In hoeverre kan de cliënt zich aan de 1,5 meter afstand regel houden? De versoepeling betekent maatwerk; we willen in deze fase willekeur voorkomen. In de basis gelden de volgende richtlijnen: 

Ambulante begeleiding

  • Krijg je ambulante begeleiding?
    Ambulante begeleiding wordt uiterlijk 1 juli volledig hervat. Voorafgaand aan elk ambulant contact controleert de medewerker op klachten, hygiëne en ventilatie van de woning. De medewerker werkt op 1,5 meter afstand in de begeleiding. Indien de begeleiding binnen 1,5 meter nodig is én er het vermoeden is van een onhygiënische situatie of klachten bij jou of iemand in jouw huishouden, dan draagt de medewerker een mondkapje. 
  • Klik hier voor de eenvoudige versie. 

Regionale expertise teams (REC)/afasiecentra

  • Ben je cliënt en krijg je zorg via een REC of afasiecentra?
    Alle behandelingen worden uiterlijk 1 juli hervat. Behandelaren werken op locatie met inachtneming van de richtlijnen omtrent hygiëne en 1,5 meter afstand. Omdat behandelaren meer rouleren in groepsvoorzieningen dragen zij bij kwetsbare groepen (50+ en/of cliënt is niet in staat om 1,5 meter afstand te houden of in groepswonen met 50+) een mondkapje. 
  • Klik hier voor de eenvoudige versie.

Groepsruimtes

  • In alle woonvoorzieningen waar gebruik wordt gemaakt van groepsruimtes wordt daar waar mogelijk 1,5 meter afstand gehouden tussen de aanwezigen onderling.
  • Klik hier voor de eenvoudige versie. 

Dagbesteding en Werk (voor cliënten)

  • Woon je op een locatie van Siza?
    • Woon je in een groepswoonvoorziening, dan is dagbesteding georganiseerd op de woningen tot 1 oktober. Maatwerk om hier van af te wijken is mogelijk als 1,5 meter afstand gehouden kan worden. 
    • Woon je in een eigen appartement/studio en kun je 1,5 meter afstand houden, dan is maatwerk mogelijk in overleg met de werkplek en beschikbaarheid van Siza-medewerkers.
  • Woon je niet bij Siza en ga je naar een dagbestedingslocatie of (leer)werkplek buiten Siza, waarbij je ambulant begeleid wordt door een medewerker van Siza?
    Dan gelden de regels en de afspraken van de werkplek zelf. De Siza-medewerker zal zoveel mogelijk ondersteunen op afstand (bijvoorbeeld via de telefoon) en als dat nodig is volgens de regels van de (leer)werkplek afspraken met je maken.
  • Klik hier voor de eenvoudige versie. 

Georganiseerd vervoer

  • Ben je cliënt en heb je een kwetsbare gezondheid, dan kun je niet samen in een vervoersmiddel reizen met cliënten van andere locaties. Reizen naar dagbesteding is tot 1 oktober niet aan de orde.
  • Ben je cliënt, heb je geen kwetsbare gezondheid en kun je afstand behouden, dan kun je reizen met voldoende afstand en mondkapje, volgens de RIVM richtlijnen. Je kunt gebruikmaken van georganiseerd vervoer wanneer je hier vóór corona ook gebruik van maakte.
  • Klik hier voor de eenvoudige versie. 

Bezoek van locaties familie/verwanten en vrijwilligers

  • De bezoeker moet te allen tijde klachtenvrij zijn.
  • Ben je cliënt, kun je 1,5 meter afstand houden en woon je bij Siza in een eigen appartement/studio? Dan mag je bezoek ontvangen.
  • Ben je cliënt en heb je een kwetsbare gezondheid en/of woon je bij Siza in een groepswoonvoorziening? Dan gelden de bestaande maatwerkafspraken per locatie en is afstemming vooraf met het team noodzakelijk. 
  • Klik hier voor de eenvoudige versie. 

Logeren

  • Ben je cliënt en woon je bij Siza? Dan kun je weer logees ontvangen en logeren bij verwanten en vrienden, mits daar de RIVM regels worden nageleefd.
  • Ben je cliënt en logeer je bij Siza? Dat kan weer hervat worden.
  • Logeren kan alleen als de cliënt en alle mensen betrokken bij het logeren klachtenvrij zijn.
  • Klik hier voor de eenvoudige versie. 

Sporten, vakantie in Nederland en in het buitenland en openbaar vervoer

Videoboodschap

In deze videoboodschap aan cliënten en verwanten vertelt bestuursvoorzitter Julianne Meijers over de versoepelingen bij Siza:

Handige informatie voor cliënten

Op deze pagina van de VGN vind je een overzicht met allerlei communicatiemiddelen voor cliënten over (het voorkomen van de verspreiding van) het coronavirus.

Steunpunt medezeggenschap: een luisterend oor

Met de versoepelingen zetten we weer een stapje in de goede richting. We willen iedereen vragen voorzichtig te blijven. Beetje bij beetje kunnen we deze coronatijd dan iets beter volhouden samen. Vind je de maatregelen moeilijk of snap je niet waarom ze voor jou gelden? Neem contact op met de regiebegeleider. Ook kun je bellen of mailen met de medewerkers van het steunpunt medezeggenschap. Ze luisteren naar je verhaal en kunnen je informatie geven. Per telefoon 088-377 90 95 of per e-mail medezeggenschap@siza.nl. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 9.00-17.00 uur.

(18-9-2020)

Nieuwsbericht

Lees verder
  • Lees verder

    Social Return bij ’s Koonings Jaght: win-win

    Siza Dienstverlening 's Koonings Jaght (SKJ) is een werkplek voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Sinds enkele maanden zijn zij een leuke samenwerking aangegaan met een aantal bedrijven; de cliëntmedewerkers van Siza Dienstverlening SKJ helpen bij klussen. Het blijkt een bijzondere leerschool waarmee ze niet alleen ervaring maar ook zelfvertrouwen opdoen. En de organisaties hebben extra handjes! (19-3-2019)

  • Lees verder

    Eerste studenten Smart Health Opleiding ontvangen certificaat

    Technologie speelt een steeds prominentere rol in de zorg. Het is dus belangrijk dat zorgmedewerkers die techniek als een vanzelfsprekend onderdeel in hun werk toepassen, maar de praktijk wijst nog vaak anders uit. Daarom startten Siza en de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) vanuit Academy Het Dorp de Smart Health Opleiding. Gisteren kreeg de eerste lichting van 18 studenten hun Smart Health certificaat. (22-2-2019)

  • Lees verder

    Succesvolle pilot over energie voor mensen met NAH

    “Indrukwekkend en inspirerend,” noemt Tia de Groot de motivatie van de deelnemers aan een pilot voor grip op energie. Twaalf weken lang gingen zes deelnemers met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) vanuit dagbesteding aan de slag met een programma om hun energie beter te verdelen. Het bleek een succes: “er zijn prachtige resultaten geboekt en veel doelen behaald.” (1-2-2019)

  • Lees verder

    Gezocht: leden voor klankbordgroep EVB+ in beeld!

    Onderzoekers van het onderzoek EVB+ in beeld! zijn op zoek naar 12 leden voor de klankbordgroep. (29-1-2019)

  • Lees verder

    Bijzonder promotieonderzoek: samenwerken met onderzoekers met verstandelijke beperking

    Hoe kunnen wetenschappers in onderzoek écht samenwerken met mensen met een verstandelijke beperking? Op dit onderwerp promoveerde Tessa Frankena, onder andere coördinator Medische Dienst Het Dorp bij Siza, op maandag 14 januari aan Radboud Universiteit in Nijmegen. (24-1-2019)

  • Lees verder

    Gezondheid van mensen met verstandelijke beperking moet en kan verbeteren

    Siza arts Esther Bakker is gepromoveerd op een voor Nederland (en ver daarbuiten) uniek onderwerp, waardoor de gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking in heel Nederland (en ver daarbuiten!) kan verbeteren. (24-12-2018)

  • Lees verder

    Kernteam rondom cliënt Remco wint eerste Parel van Siza

    Deze trotse Siza collega’s zijn tijdens een feestelijke avond verkozen tot De Parel van Siza. Het kernteam rondom bewoner Remco op ’s Koonings Jaght werd door de aanwezige collega’s tot Parel gekozen voor hun zelfreflectie, geduld en vermogen om écht te kijken en te luisteren naar Remco. (29-11-2018)

  • Lees verder

    Saskia van Atelier 23 wint kunstprijs

    Saskia Offerman van Atelier 23 op De Buitenplaats, is één van de winnaars van het Kunstcongres in museum MORE in Gorssel. (19-10-2018)

  • Lees verder

    Extra budget om werkdruk te verlichten

    In Klik, een vakblad voor medewerkers in de gehandicaptenzorg, vertellen Siza medewerkers over hun eigen plannen om de werkdruk te verlagen. Begin dit jaar stelde Siza namelijk 1,5 miljoen euro beschikbaar waarop bijna alle locaties (zo'n 150) reageerde. Lees de positieve verhalen van medewerkers Joost, Paulien, Melanie, Ariska en Mike. (2-10-2018)

  • Lees verder

    Sollicitant is de baas bij Siza

    Werken in de zorg wordt complexer, ook bij Siza. Het vinden van gekwalificeerde medewerkers in de gehandicaptenzorg is een urgent probleem. Dat stelt andere eisen aan werving en selectie en dus pakt Siza de zaken nu grondig aan: voortaan doet een speciaal ingericht recruitmentteam de werving en eerste kennismaking met nieuwe medewerkers, ondersteund door een slimme website. Uitgangspunt: de sollicitant is de baas. (26-9-2018)

Rendertime:0.2seconds(Logging enabled)