Klachtenfunctionaris

Peter den Braber

Voor wie?

Cliënten van Siza

Wanneer?

Siza wil het graag weten als jij een klacht hebt. Daarmee kunnen zij de dienstverlening verbeteren. Heb je een klacht, kijk dan eerst of je er zelf, samen met de betrokkenen, uit kunt komen. Lukt dat niet, dan kun je de klachtenfunctionaris inschakelen. Je kunt bellen of mailen om de klacht in te dienen of om advies te vragen. Klachtenfunctionaris klinkt heel formeel, maar eigenlijk mag je met alles wat vervelende gevolgen voor jou heeft naar de klachtenfunctionaris.

Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over de manier waarop je wordt verzorgd, persoonlijke gegevens die niet zorgvuldig worden behandeld, afspraken die niet worden nagekomen of over dat je ongewenst gedrag ervaart.

Werkwijze van de klachtenfunctionaris

Als je contact opneemt met de klachtenfunctionaris staat hij je telefonisch te woord of komt bij je langs. Hij zoekt met je naar een oplossing voor jouw klacht. Hij kan informatie geven, bemiddelen of je doorverwijzen naar bijvoorbeeld de externe klachtencommissie.

De klachtenfunctionaris blijft altijd neutraal. Hij werkt met hoor en wederhoor, dat betekent dat hij ook altijd in gesprek gaat met de persoon over wie de klacht gaat. Alle gesprekken zijn altijd vertrouwelijk. Jij bepaalt wat er wel en niet met je klacht gedaan mag worden, dus jij houdt de regie.

Klachtencommissie

Soms kun je ook samen met de klachtenfunctionaris jouw klacht niet oplossen. Dan kun je naar de externe klachtencommissie. Deze commissie is onafhankelijk van Siza.

De klachtencommissie beoordeelt de klacht en doet een uitspraak over wie gelijk heeft. De klachtenfunctionaris of de vertrouwenspersoon kunnen je helpen bij het inschakelen van deze commissie. Je kunt ook zelf contact met de klachtencommissie opnemen:

Gezamenlijke Klachtencommissie Gelderse Zorginstellingen

Rendertime:0.169seconds(Logging enabled)