Eerste Tinybots ‘Tessa’ ingezet

Begin maart namen vier cliënten van Siza zorgrobot Tessa in gebruik, in de vorm van een pilot. Tinybot Tessa geeft gesproken reminders en suggesties om mensen die behoefte hebben aan dagstructuur, voor te bereiden op wat er op de planning staat. Ook wanneer zorgprofessionals niet aanwezig zijn, helpt Tessa met de dagstructuur. De begeleider (of mantelzorger) kan de reminders instellen via een app, dat kan ook op afstand. Een aantal cliënten vult zelf hun afspraken in, in overleg met hun begeleider. Een mooi voorbeeld hoe slimme technologie ervoor kan zorgen dat mensen met een beperking beter hun eigen leven kunnen leiden.

Trots

Regiebegeleider Isabel de Vries (locatie Plaggeweg): ‘Bij een kenniscirkelbijeenkomst waar Tinybots een presentatie gaf over Tessa, heb ik contact gezocht met Linda van den Bedem van Siza’s afdeling business development. Na enige voorbereidingstijd, waarin we onder andere de huidige situatie van cliënt Ron in kaart hebben gebracht, zijn we vorige week gestart met Tinybot Tessa. Zowel Ron die gebruik maakt van Tessa als wij als team zijn super trots op de nieuwe aanwinst! Tessa ondersteunt Ron bij het aanbrengen van structuur in zijn dag. Ze staat in zijn woning en spreekt herinneringen uit zoals een herinnering om naar de tandarts te gaan of om te gaan slapen. Het invoeren van de reminders kan op afstand via de laptop of smartphone en de berichten kunnen indien gewenst dagelijks worden herhaald. Welke herinnering Tessa geeft, bepalen Ron en ik samen. We voeren dan gezamenlijk de berichten in.’ Inmiddels heeft Ron Tessa een nieuwe naam gegeven en begint hijzelf aan geplande taken als de sociale robot hem eraan herinnert.

Cliënten testen Tessa

Naast Ron nemen ook drie bewoners van de Arnhemsestraatweg deel aan de pilot. Daar helpt Tessa de bewoners -die allen een vorm van autisme hebben- ook bij het aanbrengen van structuur. Deze drie bewoners hebben zelf ‘hun Tessa’ ingesteld. Eerste resultaten geven aan dat het hen goed helpt om hun dag te structureren. Een van de bewoners is erg blij met Tessa omdat Tessa ervoor zorgt dat hij op tijd op zijn werk komt en dat hij elke avond eraan wordt herinnerd dat hij moet gaan koken. Een ander heeft alle stappen die hij moet doen van opstaan tot de deur uit gaan in zijn Tessa gezet, waardoor het hem nu beter lukt om al zijn taken te doen en op tijd op zijn werk te komen. Tessa helpt de derde cliënt goed voor zijn dieren te zorgen. Andere bewoners zien Tessa ook op zijn appartement, waardoor zij ook graag de sociale robot willen testen.

Omdat het om een pilot gaat, vindt er steeds afstemming plaats met de ontwikkelaar, startup Tinybots. Zo wordt samengewerkt aan het verder vergroten van de eigen regie en een zelfstandiger leven voor mensen met een beperking.

Ron neemt Tessa in gebruik

(14-4-2017)

Lees verder
  • Lees verder

    Regeling kosten dienstverlening 2019

    Woon of logeer je bij Siza, dan worden niet altijd alle kosten vanuit de Wet langdurige zorg of Zorgverzekeringswet vergoed. Het kan zijn dat je voor aanvullende diensten zelf moet betalen. (6-12-2018)

  • Lees verder

    Kernteam rondom cliënt Remco wint eerste Parel van Siza

    Deze trotse Siza collega’s zijn tijdens een feestelijke avond verkozen tot De Parel van Siza. Het kernteam rondom bewoner Remco op ’s Koonings Jaght werd door de aanwezige collega’s tot Parel gekozen voor hun zelfreflectie, geduld en vermogen om écht te kijken en te luisteren naar Remco. (29-11-2018)

  • Lees verder

    Saskia van Atelier 23 wint kunstprijs

    Saskia Offerman van Atelier 23 op De Buitenplaats, is één van de winnaars van het Kunstcongres in museum MORE in Gorssel. (19-10-2018)

  • Lees verder

    Extra budget om werkdruk te verlichten

    In Klik, een vakblad voor medewerkers in de gehandicaptenzorg, vertellen Siza medewerkers over hun eigen plannen om de werkdruk te verlagen. Begin dit jaar stelde Siza namelijk 1,5 miljoen euro beschikbaar waarop bijna alle locaties (zo'n 150) reageerde. Lees de positieve verhalen van medewerkers Joost, Paulien, Melanie, Ariska en Mike. (2-10-2018)

  • Lees verder

    Sollicitant is de baas bij Siza

    Werken in de zorg wordt complexer, ook bij Siza. Het vinden van gekwalificeerde medewerkers in de gehandicaptenzorg is een urgent probleem. Dat stelt andere eisen aan werving en selectie en dus pakt Siza de zaken nu grondig aan: voortaan doet een speciaal ingericht recruitmentteam de werving en eerste kennismaking met nieuwe medewerkers, ondersteund door een slimme website. Uitgangspunt: de sollicitant is de baas. (26-9-2018)

  • Lees verder

    Kom naar de inloopochtenden NAH

    Jaarlijks lopen naar schatting 120.000 mensen hersenletsel op, bijvoorbeeld door een herseninfarct, ongeluk, tumor of ziektes als MS en Alzheimer. De gevolgen van dit niet aangeboren hersenletsel (NAH) zijn enorm voor de getroffen persoon en zijn omgeving. Er zijn goede programma’s om mensen met NAH te leren omgaan met hun beperkingen, maar helaas zijn die vaak onbekend, ook bij verwijzers. Om die onbekendheid weg te nemen organiseert het Regionaal Expertisecentrum NAH van Siza 3 inloopochtenden. (12-9-2018)

  • Lees verder

    Handgemaakte producten van Siza te koop bij Mrs. Wizzle

    Vanaf 1 September zijn de leuke, handgemaakte producten die de cliënten van het houtwerkcentrum en de Glas in lood activiteit in Tilburg hebben gemaakt, te koop bij Mrs. Wizzle in Diessen. (10-9-2018)

  • Lees verder

    Brandveiligheid van groot belang

    In het kader van het veiligheidsproject 'Geen nood bij brand! Veiligheid in de zorg' bracht de Brandweer van regio Gelderland-Midden op 29 augustus een bezoek aan onze locatie 's Koonings Jaght. Cliënten en medewerkers konden meedoen aan allerlei activiteiten, maar wel met een serieus doel: brandveilig gedrag stimuleren en leren hoe hierin samen te werken. Het was een geslaagde dag! (30-8-2018)

  • Lees verder

    Acceptatie is het moeilijkst

    De Barneveldse Courant ging in gesprek met twee cliënten Els en Martin van het net geopende NAH centrum in Voorthuizen. Lees hun openhartige verhaal over de impact van een Niet aangeboren hersenletsel. En hoe je er mee leert omgaan. (30-8-2018)

  • Lees verder

    Tweede Kamerlid Sophie Hermans op bezoek

    Tweede Kamerlid Sophie Hermans en twee leden van de Vereniging gehandicaptenzorg Nederland (VGN) waren afgelopen maandag op bezoek bij Bakkerij Eigen Deeg op het Dorp. Zij spraken met de (leerling)bakkers over hun werk, ambities en uitdagingen. (30-8-2018)

Rendertime:0.143seconds(Logging enabled)