Zorg in de nacht bij Siza

In het programma Nieuwsuur werd aandacht besteed aan zorg in de nacht. Hieronder leggen wij uit hoe Siza het opvolgen van zorgoproepen en de zorg in de nacht heeft geregeld.

Zorg op Afstand bij Siza

Bewoners van veel van onze woonlocaties* hebben een meldsysteem in hun woning, die verbonden is met de Zorgregiecentrale van Siza, gevestigd op het Centraal Bureau in Arnhem. De zorgregiecentrale ondersteunt de nachtzorgmedewerkers op de locaties.

Wat is zorg op afstand?

Er zijn twee vormen van zorg op afstand: oproepen en uitluisteren. Met een oproepsysteem kunnen bewoners zelf een oproep plaatsen als zij ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld door aan een trekkoord te trekken of de knop van een halsschakelaar in te drukken. Er volgt daarop contact met de centralist in de Zorgregiecentrale. De oproepen zijn ook buitenshuis te plaatsen, daarmee is ondersteuning ook bereikbaar op het moment dat de bewoner het huis verlaat.

Het uitluistersysteem is bedoeld voor bewoners die niet zelf aan kunnen geven of ze hulp of ondersteuning nodig hebben. Door het audiosysteem kan de centralist horen wat in een ruimte gebeurt. Maar ook andere vormen van uitluisteren zijn mogelijk, bijvoorbeeld: met camera’s meekijken in de kamer, deurklinken die signaleren dat iemand de kamer verlaat of matjes die voelen dat een iemand een epileptische aanval krijgt. Met de cliënt en/of cliëntvertegenwoordiger maken we afspraken over hoe en waarnaar er geluisterd wordt en op welke wijze er actie moeten ondernomen. Zorg op afstand wordt met iedere bewoner op maat ingericht.

Wat gebeurt er na een melding?

De 24 uurs Zorgregiecentrale is de plek waar alle meldingen binnen komen. De centralisten krijgen hier een signaal bij een oproep en leggen contact met de bewoner. Ook de meldingen van het uitluistersysteem komen bij de centralist binnen, zij zijn getraind om de signalen te kunnen duiden. Als het nodig is schakelt de Zorgregiecentrale een zorgmedewerker ter plaatse in om bij de bewoner langs te gaan. In de nacht is in de woning of voor een cluster woningen een nachtzorgmedewerker of slapende of wakende wacht aanwezig die op de oproep kan reageren.

Waarom maakt Siza gebruik van zorg op afstand?

De technologie die wij gebruiken, maakt het mogelijk snel signalen op te pikken als een bewoner hulp nodig heeft. Ook kan een bewoner snel contact leggen op het moment dat er een ondersteuningsvraag is. De technologie en de centralisten zijn daarmee een aanvulling op de (nacht)zorgmedewerkers.

Nieuwste technologie

In 2016 is Siza overgestapt op het meldsysteem van Viedome, daarmee maken wij gebruik van de nieuwste technologie die momenteel voorhanden is; de zogenoemde derde generatie domotica.

De ontwikkeling van de techniek gaat snel. Siza blijft onderzoeken welke nieuwe toepassingen van meerwaarde zijn voor de zorg van cliënten van Siza.

Meer informatie

Heb je nog vragen over Zorg op Afstand? Vraag ernaar bij je regiebegeleider of neem contact op via 06 – 534 058 91 of zorgregieopafstand@siza.nl.

*Enkele woonlocaties van Siza maken gebruik van een eigen systeem om meldingen te beantwoorden en zijn niet aangesloten op de Zorgregiecentrale. De werkwijze op deze locaties kan afwijken van bovenstaande tekst, maar is gebaseerd op hetzelfde principe: we zijn er waar dat nodig is.

 

(13-11-2017)

Lees verder
  • Promovenda Esther Bakker

    Gezondheid van mensen met verstandelijke beperking moet en kan verbeteren

    Siza arts Esther Bakker is gepromoveerd op een voor Nederland (en ver daarbuiten) uniek onderwerp, waardoor de gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking in heel Nederland (en ver daarbuiten!) kan verbeteren. (24-12-2018)

  • Lees verder

    Regeling kosten dienstverlening 2019

    Woon of logeer je bij Siza, dan worden niet altijd alle kosten vanuit de Wet langdurige zorg of Zorgverzekeringswet vergoed. Het kan zijn dat je voor aanvullende diensten zelf moet betalen. (11-12-2018)

  • Lees verder

    Kernteam rondom cliënt Remco wint eerste Parel van Siza

    Deze trotse Siza collega’s zijn tijdens een feestelijke avond verkozen tot De Parel van Siza. Het kernteam rondom bewoner Remco op ’s Koonings Jaght werd door de aanwezige collega’s tot Parel gekozen voor hun zelfreflectie, geduld en vermogen om écht te kijken en te luisteren naar Remco. (29-11-2018)

  • Lees verder

    Saskia van Atelier 23 wint kunstprijs

    Saskia Offerman van Atelier 23 op De Buitenplaats, is één van de winnaars van het Kunstcongres in museum MORE in Gorssel. (19-10-2018)

  • Lees verder

    Extra budget om werkdruk te verlichten

    In Klik, een vakblad voor medewerkers in de gehandicaptenzorg, vertellen Siza medewerkers over hun eigen plannen om de werkdruk te verlagen. Begin dit jaar stelde Siza namelijk 1,5 miljoen euro beschikbaar waarop bijna alle locaties (zo'n 150) reageerde. Lees de positieve verhalen van medewerkers Joost, Paulien, Melanie, Ariska en Mike. (2-10-2018)

  • Lees verder

    Sollicitant is de baas bij Siza

    Werken in de zorg wordt complexer, ook bij Siza. Het vinden van gekwalificeerde medewerkers in de gehandicaptenzorg is een urgent probleem. Dat stelt andere eisen aan werving en selectie en dus pakt Siza de zaken nu grondig aan: voortaan doet een speciaal ingericht recruitmentteam de werving en eerste kennismaking met nieuwe medewerkers, ondersteund door een slimme website. Uitgangspunt: de sollicitant is de baas. (26-9-2018)

  • Lees verder

    Kom naar de inloopochtenden NAH

    Jaarlijks lopen naar schatting 120.000 mensen hersenletsel op, bijvoorbeeld door een herseninfarct, ongeluk, tumor of ziektes als MS en Alzheimer. De gevolgen van dit niet aangeboren hersenletsel (NAH) zijn enorm voor de getroffen persoon en zijn omgeving. Er zijn goede programma’s om mensen met NAH te leren omgaan met hun beperkingen, maar helaas zijn die vaak onbekend, ook bij verwijzers. Om die onbekendheid weg te nemen organiseert het Regionaal Expertisecentrum NAH van Siza 3 inloopochtenden. (12-9-2018)

  • Lees verder

    Handgemaakte producten van Siza te koop bij Mrs. Wizzle

    Vanaf 1 September zijn de leuke, handgemaakte producten die de cliënten van het houtwerkcentrum en de Glas in lood activiteit in Tilburg hebben gemaakt, te koop bij Mrs. Wizzle in Diessen. (10-9-2018)

  • Lees verder

    Brandveiligheid van groot belang

    In het kader van het veiligheidsproject 'Geen nood bij brand! Veiligheid in de zorg' bracht de Brandweer van regio Gelderland-Midden op 29 augustus een bezoek aan onze locatie 's Koonings Jaght. Cliënten en medewerkers konden meedoen aan allerlei activiteiten, maar wel met een serieus doel: brandveilig gedrag stimuleren en leren hoe hierin samen te werken. Het was een geslaagde dag! (30-8-2018)

  • Lees verder

    Acceptatie is het moeilijkst

    De Barneveldse Courant ging in gesprek met twee cliënten Els en Martin van het net geopende NAH centrum in Voorthuizen. Lees hun openhartige verhaal over de impact van een Niet aangeboren hersenletsel. En hoe je er mee leert omgaan. (30-8-2018)

Rendertime:0.292seconds(Logging enabled)