Zorg in de nacht bij Siza

In het programma Nieuwsuur werd aandacht besteed aan zorg in de nacht. Hieronder leggen wij uit hoe Siza het opvolgen van zorgoproepen en de zorg in de nacht heeft geregeld.

Zorg op Afstand bij Siza

Bewoners van veel van onze woonlocaties* hebben een meldsysteem in hun woning, die verbonden is met de Zorgregiecentrale van Siza, gevestigd op het Centraal Bureau in Arnhem. De zorgregiecentrale ondersteunt de nachtzorgmedewerkers op de locaties.

Wat is zorg op afstand?

Er zijn twee vormen van zorg op afstand: oproepen en uitluisteren. Met een oproepsysteem kunnen bewoners zelf een oproep plaatsen als zij ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld door aan een trekkoord te trekken of de knop van een halsschakelaar in te drukken. Er volgt daarop contact met de centralist in de Zorgregiecentrale. De oproepen zijn ook buitenshuis te plaatsen, daarmee is ondersteuning ook bereikbaar op het moment dat de bewoner het huis verlaat.

Het uitluistersysteem is bedoeld voor bewoners die niet zelf aan kunnen geven of ze hulp of ondersteuning nodig hebben. Door het audiosysteem kan de centralist horen wat in een ruimte gebeurt. Maar ook andere vormen van uitluisteren zijn mogelijk, bijvoorbeeld: met camera’s meekijken in de kamer, deurklinken die signaleren dat iemand de kamer verlaat of matjes die voelen dat een iemand een epileptische aanval krijgt. Met de cliënt en/of cliëntvertegenwoordiger maken we afspraken over hoe en waarnaar er geluisterd wordt en op welke wijze er actie moeten ondernomen. Zorg op afstand wordt met iedere bewoner op maat ingericht.

Wat gebeurt er na een melding?

De 24 uurs Zorgregiecentrale is de plek waar alle meldingen binnen komen. De centralisten krijgen hier een signaal bij een oproep en leggen contact met de bewoner. Ook de meldingen van het uitluistersysteem komen bij de centralist binnen, zij zijn getraind om de signalen te kunnen duiden. Als het nodig is schakelt de Zorgregiecentrale een zorgmedewerker ter plaatse in om bij de bewoner langs te gaan. In de nacht is in de woning of voor een cluster woningen een nachtzorgmedewerker of slapende of wakende wacht aanwezig die op de oproep kan reageren.

Waarom maakt Siza gebruik van zorg op afstand?

De technologie die wij gebruiken, maakt het mogelijk snel signalen op te pikken als een bewoner hulp nodig heeft. Ook kan een bewoner snel contact leggen op het moment dat er een ondersteuningsvraag is. De technologie en de centralisten zijn daarmee een aanvulling op de (nacht)zorgmedewerkers.

Nieuwste technologie

In 2016 is Siza overgestapt op het meldsysteem van Viedome, daarmee maken wij gebruik van de nieuwste technologie die momenteel voorhanden is; de zogenoemde derde generatie domotica.

De ontwikkeling van de techniek gaat snel. Siza blijft onderzoeken welke nieuwe toepassingen van meerwaarde zijn voor de zorg van cliënten van Siza.

Meer informatie

Heb je nog vragen over Zorg op Afstand? Vraag ernaar bij je regiebegeleider of neem contact op via 06 – 534 058 91 of zorgregieopafstand@siza.nl.

*Enkele woonlocaties van Siza maken gebruik van een eigen systeem om meldingen te beantwoorden en zijn niet aangesloten op de Zorgregiecentrale. De werkwijze op deze locaties kan afwijken van bovenstaande tekst, maar is gebaseerd op hetzelfde principe: we zijn er waar dat nodig is.

 

(13-11-2017)

Nieuwsbericht

Lees verder
  • Lees verder

    Coronavirus: welke maatregelen neemt Siza? (Update 13 januari)

    Bij Siza hebben wij de zorg voor kwetsbare mensen. Daarom vertalen we de (uitgebreide) maatregelen voor Nederland, naar maatregelen voor onze medewerkers en cliënten. In dit bericht lees je hoe we dat doen op een zo veilig mogelijke manier voor onze cliënten, medewerkers en verwanten. (13-1-2021)

  • Lees verder

    Coronavaccinatie bij Siza (Update 13 januari)

    Veel mensen praten erover: het coronavaccin. Hoe meer mensen een prik krijgen, hoe sneller we van het virus af zijn en de maatregelen weer kunnen versoepelen. Nederland wil met het geven van het vaccin de meest kwetsbare mensen beschermen. Er is een eerste indeling gemaakt wie als eerste het vaccin krijgt en op welke locaties deze vaccins worden gegeven. (13-1-2021)

  • Lees verder

    Regeling kosten dienstverlening 2021

    Woon of logeer je bij Siza, dan worden niet altijd alle kosten vanuit de Wet langdurige zorg of Zorgverzekeringswet vergoed. Het kan zijn dat je voor aanvullende diensten zelf moet betalen. (22-12-2020)

  • Lees verder

    Mary heeft nog altijd vertrouwen in wat er op haar pad komt

    Mary Kemper uit Terborg is een vrouw die haar hart volgt. In het volste vertrouwen dat er altijd weer wat op haar pad komt. Toen ze op de Wandel & Fietsbeurs een meisje enthousiast hoorde vertellen over een fietsavontuur, besloot ze zelf ook te willen fietsen. Van Amsterdam naar Rome. Op 1 februari 2017 nam ze ontslag op haar werk. De twaalf jaar als communicatiemedewerker bij zorgorganisatie Zozijn waren mooi geweest. Het plan was om een paar maanden te trainen en in mei te vertrekken.   (17-12-2020)

  • Lees verder

    ‘Mijn hersenletsel is een cadeau waardoor ik mezelf leer kennen’

    Willy Zock (65) uit Duiven heeft zichzelf aangeleerd altijd door te pakken. Dus toen de rechterkant van haar hoofd vijf jaar geleden opeens heel erg pijn ging doen, besloot ze maar eens vroeg naar bed te gaan. De volgende dag had ze een ‘dood gevoel’ in de hele rechterkant van haar lichaam. Alles was stijf en het leek wel alsof er mieren door haar lijf liepen. De huisarts vond dat er niks aan de hand was. Pas vijf weken later werd er een herseninfarct geconstateerd. (25-11-2020)

  • Lees verder

    Informatiebijeenkomsten bij NAH expertisecentra Siza: verder met NAH

    Hoewel hersenletsel vaak ingrijpend is, duurt het soms jaren voordat het als zodanig wordt herkend. Soms zoeken mensen jaren naar hulp en dat is jammer, want er zijn goede behandelingen om te leren omgaan met hersenletsel. Wil je meer weten over wat er mogelijk is na niet-aangeboren hersenletsel (NAH)? Kom naar één van de inloopspreekuren van de Regionale Expertisecentra NAH van Siza in Gelderland en Brabant. (18-11-2020)

  • Lees verder

    Informatieflyer voor cliënten: de nieuwe donorwet

    Iedereen in Nederland van 18 jaar of ouder krijgt binnenkort een brief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. In deze brief wordt gevraagd of je na je overlijden je organen wilt afstaan voor donatie. Je keuze wordt dan vastgelegd in het Donorregister. (9-11-2020)

  • Lees verder

    Mieke begrijpt John ook zonder woorden

    In Den Bosch kent iedereen John en Mieke Kouwenberg. Vooral John had de Brabantse gezelligheid en het verenigingsleven hoog in het vaandel. In 2017 werd John getroffen door een herseninfarct. Het ergste vindt John dat hij daardoor niet meer gezellig kan kletsen met mensen. In de Week van de Afasie doen John en Mieke hun verhaal. (14-10-2020)

  • Lees verder

    Week van de Afasie: ooit rijdt Eduard weer op zijn Honda

    Van 10 tot 17 oktober 2020 wordt voor de tweede keer De Week van de Afasie georganiseerd. Afasie is een taalstoornis als gevolg van hersenletsel. Mensen met afasie hebben in meer of mindere mate moeite met spreken, lezen, schrijven en taalbegrip. Per jaar krijgen 30.000 mensen afasie, toch is het onbekend en om die onbekendheid weg te nemen is er dus De Week van de Afasie, waarvan 'hersenprofessor' Erik Scherder ambassadeur is. Hieronder het verhaal van Eduard van Loon uit Valburg.  (8-10-2020)

  • Lees verder

    Vrijwilligerswerk bij Siza nog eenvoudiger

    Vrijwilligerswerk is dankbaar werk. Het kan zowel de vrijwilliger als degene die hulp ontvangt veel brengen. Maar niet iedereen kan op een vast tijdstip naar een vast adres om vrijwilligerswerk te doen. Om daarop in te spelen biedt Siza de mogelijkheid om ook eenmalig de handen uit de mouwen te steken. (6-10-2020)

Rendertime:0.36seconds(Logging enabled)