Een moment van rust voor Arda - VRelax - Siza
Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Zoeken

Een moment van rust voor Arda - VRelax

Op De Kameleon komen zorg en onderwijs samen. De school is er voor kinderen en jongeren met een ernstig verstandelijke beperking die intensieve begeleiding nodig hebben. In kleine groepen, met veel persoonlijke aandacht, wordt gekeken naar wat een kind op dat moment nodig heeft.

Een virtual reality bril

Op De Kameleon komen zorg en onderwijs samen. De school is er voor kinderen en jongeren met een ernstig verstandelijke beperking die intensieve begeleiding nodig hebben. In kleine groepen, met veel persoonlijke aandacht, wordt gekeken naar wat een kind op dat moment nodig heeft.
Begeleider Paula werkt al zes jaar op De Kameleon. Eén van de leerlingen met wie ze werkt, is Arda (15).

“Arda staat eigenlijk altijd ‘aan’,” vertelt ze. “Hij hoort álles en reageert ook overal op. Hij is voortdurend aan het praten, spant zijn spieren aan, klemt zijn kaken. Eigenlijk is hij continu overprikkeld. Ontspanning kent hij bijna niet.”
Samen met haar collega’s ging Paula op zoek naar iets dat Arda wél rust kon brengen. Zo kwamen ze uit bij VRelax, een virtualrealitybril die speciaal ontwikkeld is om stress te verminderen. De leerlingen worden meegenomen in rustgevende werelden: een boswandeling, een onderwaterwereld vol vissen, een besneeuwd landschap met husky’s. De beelden en geluiden zijn rustgevend, zonder extra prikkels.

“De eerste keer dat hij de bril op had, gebeurde er iets bijzonders,” vertelt Paula. “Zijn hele houding veranderde. Zijn handen, die normaal altijd gespannen zijn, lagen ineens ontspannen op zijn schoot. Hij werd stil. Dat had ik nog nooit bij hem gezien.”

Sindsdien gebruikt Arda de bril regelmatig, soms meerdere keren per dag.
“We doen dat op de bank in de groep of in de snoezelruimte. Omdat we met z’n drieën een groep van vijf leerlingen begeleiden, kunnen we hier soms tijd voor maken. Ik blijf altijd bij hem, leg een hand op zijn schouder of hij pakt zelf mijn hand vast. Zo weet hij dat ik er nog ben.”

Voor Arda is VRelax een waardevol hulpmiddel geworden. “Het verandert hem niet compleet, maar op dat moment ís er ontspanning. En dat is voor hem zeldzaam. Daarna moet hij vaak even weer wennen, terugkomen in het hier en nu. Maar dat moment van rust, al is het kort, maakt verschil.”