Het dreamteam op De Gerbrandysingel 81 - Siza
Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Zoeken

Het dreamteam op De Gerbrandysingel 81

Op Gerbrandysingel nummer 81 werkt een team dat zichzelf “Het Dreamteam” noemt, naar hun groepsapp op Whatsapp. Het team bestaat uit zeven vrouwen en één man, en ondanks het overwicht aan vrouwen, vullen ze elkaar perfect aan. Ze vormen een diverse groep, met verschillende leeftijden en achtergronden. Terwijl sommigen al een tijd bij Siza werken, is een ander net gestart met haar eerste baan, en heeft weer een ander zich laten omscholen tot zorgbegeleider. Het afgelopen jaar was er een grote doorloop aan collega’s op de Gerbrandysingel, we spraken met collega’s Sanne, Bianca en Veerle over hun ervaringen.

Samenwerken in een nieuw team

Een jaar geleden startte Sanne op de Gerbrandysingel, waar oudere cliënten met een matig tot ernstig verstandelijke beperking wonen. Een vast team werkte op de woning, maar een paar maanden later was daar niet veel meer van over. ZZP’ers waren nodig om de boel draaiende te houden. Steeds andere gezichten; het zorgde voor onrust onder de bewoners. Er moest iets gebeuren. Teamleider Joost ging opzoek naar nieuwe collega’s. Sanne, die pas net op de groep begonnen was, moest hard werken om alles op de rit te krijgen en tegelijkertijd nieuwe collega’s wegwijs te maken. “Gelukkig hou ik wel van een uitdaging”, voegt Sanne toe. Inmiddels waren Bianca en Veerle ook onderdeel van het team geworden.

Een betere werkplek: langere diensten en meer tijd voor taken

Wat was er nodig om een fijnere werkplek te creëren? “Eerst werkten we hier korte diensten, bijvoorbeeld van 7 tot 10.30 uur. Het was echt lastig om dan genoeg uren te maken”, vertelt Veerle. “Maar door Joost zijn de diensten nu langer, bijvoorbeeld van 7 tot 15 uur. We hebben nu veel meer tijd om alles te regelen.” Bianca: “Nu we extra tijd hebben doen we ook huishoudelijke taken die de hostelmedewerker eerder deed.”

Flexibele begeleiding

“Maar we betrekken de bewoners nu meer bij het huishouden. We koken samen en maken samen het bed op. De bewoners kunnen er wat van leren”, aldus Bianca. Door de langere diensten is er minder tijdsdruk. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van “het volgen van afspraken” naar “begeleiden wat je op dat moment ziet”. Bijvoorbeeld als een bewoner vanavond niet wil douchen terwijl dat wel gepland was, dan proberen ze het later nog een keer. “We begeleiden meer op maat, natuurlijk wel binnen de kaders. Het is relaxter”, vertelt Veerle.

Positieve veranderingen en gezamenlijke activiteiten

Ook de bewoners zijn rustiger en meer ontspannen. “Bij bewoners liep de spanning wel eens hoog op. Dat gaat nu een stuk beter. Omdat we nu met een vaste groep collega’s werken hebben de bewoners meer structuur”, zegt Bianca. “We krijgen zelfs complimenten van familieleden over de fijne sfeer en het positieve effect daarvan op hun verwant. Dat geeft ons ook weer extra motivatie om hard te werken en leuke dingen te organiseren. Zo gaan we dit jaar met de bewoners op vakantie en bezoeken we Funpop, een festival speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking.”

Samen groeien als team

Maar gaat dan alles goed op de Gerbrandysingel 81? “Nee natuurlijk niet. We zijn een vrij nieuw team, we moeten elkaar echt nog leren kennen. Toch houden we wel veel rekening met elkaar. Heeft de een hoofdpijn, dan springt de ander even bij”, zegt Veerle. “Het teamgevoel moet nog groeien. Maar we doen ons best, daarom gaan we vanavond gezellig met z’n allen uiteten!”, sluit Sanne af.