Een betekenisvolle leer- en werkplek - Siza
Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Zoeken

Een betekenisvolle leer- en werkplek

Bij Rijn IJssel in Arnhem werken en leren mensen met een ondersteuningsvraag, onder begeleiding van zorgorganisaties Driestroom en Siza. Deze unieke samenwerking tussen Rijn IJssel, Driestroom en Siza biedt een betekenisvolle werkplek voor cliënten. Deze ‘assistent-medewerkers’ doen hier waardevolle ervaring op. Bianca Jonkers, begeleider bij Siza, en assistent-medewerker Bianca delen hun ervaringen.

Het ontstaan van het idee

Het idee voor deze samenwerking komt voort uit een vergelijkbaar initiatief in Den Bosch. "Wij willen dat iedereen mee kan doen en een kans krijgt," vertelt Bianca Jonkers. Begeleidster Lieke, die toen in Den Bosch werkte, wist dat Rijn IJssel openstond voor een soortgelijke samenwerking. Volgens Bianca Jonkers verloopt de samenwerking tussen Rijn IJssel, Driestroom en Siza uitstekend: "Er is echt een klik."

De eerste stappen

Wat begon met een kleine groep van zes assistent-medewerkers, is inmiddels uitgegroeid tot meer dan zestien. Zij zijn als ervaringsdeskundigen aanwezig op school en nemen deel aan reguliere lessen. Assistent-medewerkers spelen bijvoorbeeld de rol van trainingsacteur bij verpleegtechnische lessen, doen mee in creatieve vakken of helpen tijdens kooklessen. Bianca, assistent-medewerker, vertelt: "Er was een examenopdracht over het schoonmaken van stoma’s. Veel leerlingen zeiden toen: ‘We gaan dat toch niet op een pop oefenen. We hebben er daar ééntje zitten.’"

Assistent-medewerkers worden ook uitgenodigd om over hun beperking te vertellen. Bianca, begeleider, deelt een inspirerend voorbeeld: "We hebben een jongeman met autisme die een les gaf over zijn ervaring. Hij gaf veel tips en beantwoordde vragen van de leerlingen. Dat maakt de lessen zo waardevol. Hierdoor begrepen leerlingen ook beter wat autisme inhoudt.”

Midden in de samenleving

De werkplek bij Rijn IJssel biedt assistent-medewerkers een betekenisvolle leer- en werkervaring midden in de samenleving. Assistent-medewerker Bianca vertelt: "Ik leer hier een heleboel van. En de studenten leren van mij." Begeleider Bianca vult aan: "Het is ontzettend inspirerend om te zien wat deze werkplek doet met de ontwikkeling van de assistent-medewerkers. Ze zijn echt van betekenis voor Rijn IJssel en de studenten. Daze, ook assistent-medewerker hier, heeft autisme. Het eerste wat Daze zei was: ‘Hèhè, ik mag in een gewone omgeving werken.’ Dat was echt een kippenvelmoment."

Persoonlijke ontwikkeling

"We hebben ervoor gekozen om eerst een gesprek aan te gaan met de assistent-medewerker," legt Bianca uit. "Wie ben jij nou eigenlijk? We zijn bijvoorbeeld naar de Kustvaart gegaan en hebben daar de toekomstige assistent-medewerkers gesproken. Daarbij hebben we echt per persoon gekeken naar hun individuele talenten en behoeften."

Een mooi voorbeeld hiervan is een assistent-medewerker die vorige week begon. "Deze vrouw komt vanuit Het Dorp, Oosterveld, en heeft nog een klein beetje handfunctie, maar kan goed praten. Dus we hebben gekeken: wat zijn jouw pluspunten? Zo werd zij gastvrouw! Zodra er leerlingen komen, verwelkomt zij hen in de kantine en gaat zij in gesprek met hen. Ze slaat de bruggetjes tussen de leerlingen en de zorg, en dat werkt geweldig," vertelt Bianca Jonkers. "Ze kan bijvoorbeeld ook goed vertellen, dus ze gaat voor de klas staan of in gesprek met iemand over verpleegkundige handelingen."

Deze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat elke assistent-medewerker zich gezien en gewaardeerd voelt, en het draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling binnen een betekenisvolle leer- en werkomgeving.

Medezeggenschap en betrokkenheid

Medezeggenschap speelt een belangrijke rol in het succes van deze samenwerking. Regelmatig overleg tussen assistent-medewerkers, begeleiders en andere betrokkenen zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte blijft van de ontwikkelingen en dat eventuele problemen snel kunnen worden aangepakt. "Het belangrijkste is om met elkaar in gesprek te blijven," benadrukt Bianca Jonkers. "We blijven continu in gesprek over wat werkt, wat niet werkt, en waar we aan moeten werken. Dat is medezeggenschap."

Groei en toekomstplannen

Na de zomervakantie is er weer een nieuwe groep van assistent-medewerkers begonnen, ieder met hun eigen talenten en doelen. "We zijn nog steeds in ontwikkeling, maar we maken echt een verschil," zegt Bianca. "We merken dat leerlingen en collega’s steeds meer zien wat hier gebeurt. De drempel wordt weggehaald, en iedereen leert van elkaar. Dat is het mooiste van deze samenwerking."

Ben je nieuwsgierig? Kom eens kijken!

Ben je benieuwd naar deze bijzondere samenwerking en de betekenisvolle werkplek bij Rijn IJssel? Kom eens kijken bij Rijn IJssel! Je bent van harte welkom om te zien hoe onderwijs en zorg hier hand in hand gaan. Wie weet inspireert het je om zelf deel uit te maken van deze unieke leer- en werkomgeving. Mail Bianca.jonkers@siza.nl voor meer informatie.